Groenten en fruit

Groenten en fruit zijn de basis waaruit Huis Vanassche ontstaan is. Met méér dan 50 jaar ervaring groeide het bedrijf uit tot een speciaalzaak in verse voeding. Er is heel wat nuttige info te vertellen over groenten en fruit. Hieronder een woord uitleg:

Wat zijn groenten?                            Voel je goed met groenten en fruit

De groenten - en fruitklok                Groenten en fruit op de werkvloer

Start de dag met fruit!                      Fruit en groenten over de middag

Fruit als ontbijt                                 Onderweg met groenten en fruit

bewaartijd groenten en fruit     Groenten en fruit bewaren

Hoe vers zijn groenten en fruit?

Wat zijn groenten?

Groenten of groente zijn eetbare plantendelen.

Groentekleuren kunnen heel verschillend zijn. Groenten met een  vlezige vrucht, maar ook bladgroente hebben veel verschillende kleuren. Veel van deze groenten kun je pas eten na het koken ervan. Groenten die men zonder verhitting eet, noemt men rauwkost.

Bij het transport van groenten mag je sommige groente niet bij elkaar vervoeren. Zo mogen tomaten en komkommers niet samen vervoerd worden, want de rijpende tomaten vormen ethyleen en dit doet de komkommers versnelt vergelen.

Groenten deelt men in naar:

  • Bladgroenten
  • Stengel, stengelknol en steelgroenten
  • Wortel en wortelknollen
  • Bloem
  • Peulvruchten zoals bijvoorbeeld mange - touts
  • Vlezige vruchten

 

Voel je goed met groenten en fruit

Groenten en fruit kun je eten op elk tijdstip van de dag. Verscheidenheid is belangrijk, want groente - en fruitsoorten hebben een verschillende inhoud aan voedingsstoffen. Even belangrijk als gezonde voeding is voldoende beweging. Geniet dus iedere dag van een portie groenten en fruit!

 

De groenten - en fruitklok

U kan fruit nuttigen als basis van een omvangrijk ontbijt  of als snelle starter. Vergeet vooral je hapje voor onderweg niet! Over de middag kan je genieten van groenten en fruit. Wist je trouwens dat groenten en fruit een frisse snack is voor op de werkvloer.

Na een helse werkdag heb je 's avonds soms meer zin in bereide gerechten dan zelf aan het fornuis te staan. Zorg er echter voor dat je dit steeds aanvult met een extra portie groenten of fruit. Ga je nog wat sporten 's avonds? Dit is het moment om wat energie op te doen met een stuk fruit. Weet je dat zelfs bij een aperitiefje groenten en fruit heel geschikt zijn? Kijk maar eens naar onze specialiteiten v/h huis.

Start de dag met fruit!

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Kies daarom steeds voor een stuk fruit of een lekker glaasje vers geperst fruitsap. Of wat dacht je van een verse fruitsalade? Bij thee of een potje koffie kun je altijd een boterham nuttigen.

Fruit als ontbijt

De energie die je opdoet tijdens het ontbijt, is nodig om goed te werken, te leren of te bewegen. Bovendien zorgt je ontbijt ervoor dat je in de loop van de voormiddag geen tussendoortjes gaat eten.

Mogelijkheden genoeg om snel en toch gezond met fruit te ontbijten. Wat dat je van een appel, een mango, een glas fruitsap...? De eerste portie fruit is reeds binnen.

Onderweg met groenten en fruit

Een wortel, appel, bananen, kerstomaten, een beetje witte of blauwe druiven, komkommerschijfjes... zorg ervoor dat je altijd een gezonde snack bij hebt voor onderweg. Maak echter dat ze de dag ervoor reeds klaar liggen, dan hoef je ze enkel maar in je lunchbox te stoppen.

Fruit en groenten over de middag

Hebt u al onze fruitbekers geproefd? Of onze lekker krokante rauwkost voor bij de boterham smaakt ook hemels. Wil je een kant - en - klare maaltijd, kies dan voor ons uitgebreid assortiment belegde broodjes. Eet je liever warm over de middag? Dan kunnen onze soepen of bereide gerechten je in een mum van tijd helpen om warme hapjes vlees of vis te combineren met groenten of fruit.

Groenten en fruit op de werkvloer

Zonder dat je het weet, kun je heel wat groenten en fruit eten terwijl je aan het werk bent. Zet eens een kom fruitsla (met ananas, sinaasappel, appel, druifjes,...) of een kom rauwkost (wortelstaafjes, komkommerschijfjes, radijsjes) bij je op de bureau en je zal al snel ondervinden dat de kom snel leeg zal zijn.

Groenten en fruit bewaren

Hieronder volgt een korte, bondige opsomming hoe je uw groenten en fruit het best kunt bewaren.

                Groenten

  • Andijvie: koelcel
  • Abergine: kamertemperatuur, maar niet samen met tomaten.
  • Asperge: koelcel, bij voorkeur in een vochtige doek.
  • Selder: koelcel
  • Bloemkool: koelcel
  • Bonen en erwten: koele bergruimte
  • Broccoli: koelcel
  • Champignons: koelcel (geldt ook voor oesterzwammen)
  • Courgette: koele bergruimte of kamertemperatuur (niet samen met tomaten)
  • Knolselder: koelcel of koele bergruimte
  • Komkommer: koele bergruimte of kamertemperatuur (niet samen met tomaten)
  • Kolen: koelcel of koele bergruimte (rode, witte of savooikool)
  • Paprika: koele bergruimte
  • Prei: koelcel
  • Schorseneren: koelcel
  • Spruitjes: koelcel
  • Sla (alle soorten): koelcel, maar niet in de wind
  • Spinazie: koelcel
  • Kruiden: afgesneden kruiden in koelcel, in potjes op kamertemperatuur.
  • Tomaten: koele bergruimte of kamertemperatuur. Apart leggen aub.
  • Ajuin: Koele bergruimte
  • Witloof: koelcel
  • Wortelen: koelcel

                Fruit

  • Aardbei, bessen: koelcel
  • Klein fruit: koelcel
  • Appels: koelcel, maar apart van andere groenten en fruit.
  • Banaan: kamertemperatuur
  • Citrusvruchten: koele bergruimte of kamertemperatuur
  • Kiwi: koele bergruimte of kamertemperatuur, apart van andere groenten en fruit.
  • Peer: koelcel, apart van andere groenten en fruit
  • Tropische vrucht: kamertemperatuur

Koelcel: tussen 3 en 7°C; liefst in de groentelade en/of de twee hoogste rekken.

Koele bergruimte: tussen 8 en 15°C, voorbeeld een verluchte kleine kelder of een verluchte donkere ruimte waar de temperatuur constant koel blijft.

Kamertemperatuur: vanaf 12 °C, voorbeeld:keuken, maar plaats geen groenten en fruit vlak naast een warmtebron.

Tomaat: rijpe appelen en kiwi's geven veel ethyleen vrij. Bewaar ze in een aparte schaal of bak. Ethyleen is een natuurlijk rijpingshormoon waarvoor vooral koolsoorten, komkommers, broccoli, aubergines en champignons gevoelig zijn en waardoor ze sneller bederven. 

Bewaartijd groenten en fruit

De lengte van bewaring van uw groenten en fruit hangt af van soort tot soort. Hoe verser je de groenten consumeert, hoe beter. Hou er rekening mee dat, hoe langer je groenten en fruit bewaart, hoe meer vitamines je verliest.

  • Bladgroenten: 1 tot 2 dagen maximum
  • Bonen, wortelen: 3 tot 5 dagen maximum
  • Broccoli: 3 tot 5 dagen maximum
  • Aubergine: 5 tot 7 dagen maximum
  • Courgette: 5 tot 7 dagen maximum
  • Paprika: 5 tot 7 dagen maximum
  • Wortels: 5 tot 7 dagen maximum
  • Witloof, bloemkool: 7 tot 10 dagen maximum
  • Komkommer: 1 tot 2 weken maximum
  • Tomaat: 1 tot 2 weken maximum
  • Gesneden groenten: best dezelfde dag gebruiken, maximum 1 dag erna
  • Verpakte groenten: kijk na vervaldatum

Hoe vers zijn groenten en fruit?

Het ideale is dat uw groenten en fruit rechtstreeks vanuit het veld of de bomen in je bord komen. Verser kan het niet! In werkelijkheid is dit uiteraard anders. Soms moeten buitenlandse groenten of fruit een lange weg afleggen eer ze in de winkelrekken komen tot bij de consument thuis. Andere groenten en fruit moeten dan weer eerst gekeurd worden op de REO veiling op hun kwaliteit. De consument gaat meestal één à twee keer per week naar de supermarkt of gespecialiseerde winkel, zoals Huis Vanassche, om z'n levensmiddelen en groenten en fruit te halen. Daardoor is het belangrijk dat uw groenten en fruit goed vers worden bewaard. Hoe langer u uw fruit bewaard, hoe meer vitaminen ze verliezen, dus beperk het houden van fruit. Bij Huis Vanassche kan u steeds rekenen op verse groenten en fruit, doordat wij een net van rechtstreekse leveranciers hebben van groenten en fruit, die gekeurd zijn naar veiling normen, waardoor uw groenten en fruit altijd net iets verser bij ons zijn dan ergens anders.